Bilverkstad

En Bilmekanikers Guide

I denna artikeln går vi igenom hur en bilmekaniker egentligen arbetar när de byter lameller på en bil och vad behöver man tänka på, vi på webbkursinstruktören har försökt att sammansätta en artikel om detta och skapa förståelse kring hur arbetet går till då det är en komplicerad process.

I denna artikel har vi försökt att ge en inblick i hur det kan gå till att reparera sin bil på en bilverkstad. Artikeln handlar om hur en bilmekaniker går tillväga när de byter en kopplingslamell på en bil.

OBS! Detta är endast för att se en enklare guide för att få lite insyn i hur det kan gå till, rekommenderar alltid att du inte gör detta själv, utan lämnar in det till en auktoriserad bilverkstad så arbetet blir korrekt utfört.

Vi uppmanar alltid att varje bilägare bör vara noggranna och se över sin bils funktionalitet, så vid första tecken på fel är det nödvändigt att snabbt lösa problemet som kan ha uppstått, gör man inte detta är det risk att de händer allt mer otrevliga defekter med bilen. Ett fel kan skapa en rad med olika problem på en bil och därför behöver man åtgärda det så snart som möjligt innan något annat går sönder. Kopplingslamellen börjar antingen bli dålig när kopplingen tar väldigt långt upp alternativt när bilen inte längre kan växla eller drivas framåt från stillastående. Att byta ut en kopplingslamell är extremt svårt och tung arbete och i första hand rekommenderas du alltid att ta bilen till en verkstad för att få arbetet korrekt utfört. Viktigt att veta är att denna guide inte skall ses som en manual eller liknande, utan endast en upplysning där man ser ett ungefärligt arbetsflöde, fel eller diskrepanser kan förekomma och det är inget vi kan ansvara för.

Innan du börjar så rekommenderas du alltid att koppla bort kabeln från den negativa batteripolen för att inte riskera att du får en stöt eller liknande samt att inga felkoder uppstår. Första steget i ditt lamellbyte är att lyfta upp bilen på en billyft och därigenom så kan hjulaxeln rotera vilket gör att du kan lägga ur växel och handbroms, glöm inte att stabilisera motorn uppifrån genom att använda en lyftanordning eller liknade. Nästa steg blir att demontera drivaxeln ifrån växellådan och det gör du med hjälp av en mutterdragare. Om bilen är bakhjulsdriven så måste du även ta av transmissionsväxelreglaget innan du kan gå vidare, ta sedan av själva drivaxeln ifrån växellådan. Nästa steg blir att lossa kopplingslänken så att kablarna inte är sammankopplande och hitta hastighetsmätarens kabel så den inte hänger med växellådan ner och demontera den. Viktigt är även att hitta startmotorn och lossa den ifrån motorhuset så att inga fel kan uppstår. Glöm inte vart alla kablar sitter så du inte kopplar i dem fel sen, ett bra sätt är att markera dem så det inte kan gå fel vid monteringen igen. Alla kablar från motorhuset skall även demonteras och märkas upp så de inte blir fel. Viktigt att inte glömma någon kabel då de kan få förödande konsekvenser. Sedan måste du ha en domkraft under själva växellådan så när du demonterar den att den inte faller rakt ner i marken.

Nu är du redo för att avlägsna själva växellådan från motorn. Detta steget upprättas med en mutterdragare och du kan enkelt skruva loss de bultar som behövs på växellådan för att montera av den från motorblocket. Var alltid försiktigt då växellådan är extremt tung och tänk på att vara försiktig när du tar ut den ifrån motorblocket då det lätt kan gå sönder. När detta är upprättat har du tillgång till kopplingen. Kolla alltid på tryckplattan och svänghjulet efter märken som kan hjälpa dig när du skall montera tillbaka växellådan. Nu är det dags att demontera själva tryckplattan och kopplingsskivan, det gör du genom att lossa alla bultar som den sitter på plats med. Innan du byter lamellen är det viktigt att du även kontrollerar så att svänghjulet inte är defekt eller skadat och om det är det måste även de bytas ut. Kolla även efter eventuella oljeläckage som är vanligt förekommande. Nästa steg blir att byta ut själva lamellen och glöm inte att smörja in alla lager som sitter där, framförallt stödlager. När det är gjort så måste du rengöra allt ordentligt framförallt vevaxeln så att de inte är skit med när du sedan monterar svänghjulet med den nya lamellen på plats igen. När du sedan monterar det dra då diagonalt för att svänghjulet skall fästas korrekt på plats. Kolla även din manual om du behöver göra något specifikt eller ha en momentnyckel för att säkerställa att det blir draget med rätt kraft och inte för hårt eller löst. Sedan kan du sätta i den nya lamellen och tryckplattan på din bil. Efter det återstår bara att montera tillbaka alla delarna precis så som du demonterade dem, var extra noggrann med elen då det kan skada hela bilens elsystem.

Prova alltid att hjulen rullar lätt och inget motstånd uppstår, testa även gärna kopplingen innan du startar bilen, lyssna efter oljud och provkör den långsamt och försiktigt så att allt har blivit korrekt utfört.

Vi råder dig alltid att inte göra detta själv utan endast få en insikt i hur det kan se ut och vad som behöver göras för att göra det på ett säkert sätt. Viktigast av allt är att lämna in bilen på en bilverkstad som kan utföra service på ett tryggt sätt.

Här har du en billig och bra bilservice i Högsbo Västra Frölunda som byter lameller och kopplingar på marknadens flesta bilar och bilmodeller.